ZİHİN VE BEDEN SAĞLIĞINI GÜÇLENDİRECEK 3 YENİ ALIŞKANLIK

Apr 29, 2020 | YAŞAM

NEAT, termal egzersizler ve dijital detoksla hem zihin hem de beden sağlığını güçlendirebilirsin.

Gün boyunca belki farkında bile olmadan yaptığın bazı alışkanlıklar hem zihinsel hem de fiziksel sağlığın için risk taşıyor. Bu alışkanlıkları hayatından çıkarmaya ve yerlerine daha sağlıklı alternatifler koymaya ne dersin?

1. Günde birkaç defa NEAT uygula

Kendi kendine “NEAT nedir?” diye soruyor olabilirsin. NEAT’in İngilizce açılımı “non-exercise activity thermogenesis”dir; bunu Türkçe’ye “egzersiz dışındaki aktivitelerle metabolizma hızını artırma” olarak çevirebiliriz. Yapılan araştırmalara göre günlük ufak tefek aktivitelerle metabolizmanı hızlandırmak, spor salonuna gitmek kadar önemlidir. İşte NEAT, bu aktivitelere verilen isim.

Peki NEAT aktiviteleri olarak neler yapabilirsin? Evcil hayvanını gezdirmek, evi temizlemek, çamaşır katlamak veya çocuklarınla oynamak gibi şeyleri NEAT’e örnek olarak sayabiliriz. NEAT hareketleri kalp sağlığını geliştirir ve günlük 300-1000 arasında kalori yakmana yardımcı olur. Bunların yanında beyin için faydaları da vardır. Sen hareket ettiğinde vücudun temiz ve besleyiciliği yoğun olan kanı beynine pompalar, bu da enerjini ve odaklanma yeteneklerini artırır.

NEAT metodunu hayatına katmak ve ondan faydalanmak, evde televizyon karşısında uzun süre vakit geçirirken veya bazılarımızın evden çalıştığı bu dönemde, uzun süre masa başında otururken, arada sırada yerinden kalkıp kısa bir yürüyüş yapmak ya da ayağa kalkıp esneme hareketleri yapmak kadar basit olabilir.

2. Termal egzersizleri dene

Termal egzersizler, oda sıcaklığından daha yüksek veya daha düşük sıcaklıktaki yerlerde bulunarak uygulanır. Örneğin saunaya girmek ya da çok soğuk bir havuza girmek gibi. Yapılan araştırmalar düzenli olarak saunaya girmenin yüksek tansiyon, demans, inme ve erken ölüm gibi önemli riskleri azalttığını ortaya çıkardı.

Düşük sıcaklıklar da sağlığımız için faydalı. Yapılan bazı çalışmaların sonucunda, düşük sıcaklıktaki sularda vakit geçirmenin metabolizmayı hızlandırdığı, kortizolü düşürdüğü ve beynin bazı hormonları salgılanmasını sağlayarak odaklanmayı artırdığı görüldü. Tüm bunların yanı sıra uyuduğumuz odanın sıcaklığı da çok önemli bir faktör.

3. Özellikle yemek zamanlarında dijital detoks yap

Araştırmalar yemek sırasında dikkatimizin dağılmasının yeme deneyimimizi olumsuz yönde etkilediğini gösteriyor. Özellikle de telefona bakarak yemek yemenin bazı bireyler için %15 daha fazla kalori tüketmek olarak sonuçlandığı; hatta bu oranın zamanla daha da yükseldiği gözlemlendi.

Akıllı telefon gibi elektronik cihazlardan bir süre de olsa uzak durmak zihinsel sağlığımız için de son derece önemli. Yapılan başka bir araştırmada sosyal medya kullanımını günde sadece 30 dakika azaltmanın bile yalnızlık hissini ve depresif duyguları azalttığı sonucu ortaya çıktı.