yeni yıl hedefleri

YENİ YIL HEDEFLERİNİN KALICI OLMASI İÇİN 3 ADIM

Dec 4, 2020 | YAŞAM

Kendine yeni hedefler belirlemek için yeni yıldan daha iyi bir fırsat olamaz!

Her yılın bitişi yaklaştığında bir sonraki yıl için kararlar alma dönemi de gelir. Ama kararları almak kolay olsa da uygulaması her zaman çok da kolay olmayabilir. Sen de yeni yıl yaklaşırken hedeflerini listeliyor, bunlara yönelik kararlar alıyor ancak iş uygulamaya geçmeye geldiğinde başarılı olamıyorsan yalnız değilsin… 2021’e girerken bu kez hedeflediklerine ulaşmak için daha farklı bir yöntem denemeye ne dersin? 

Öncelikle hedeflerine bir anda ulaşamayacağını kabul etmen gerekir. Seni hedeflerine ulaştıran şey ise alışkanlıklarındır. Örneğin sağlıklı beslenmek bir hedeftir ve bu hedefe seni ulaştırabilecek alışkanlıklar vardır. Bunlar arasında buzdolabını taptaze yiyeceklerle doldurmayı sayabiliriz. Bu gıdalar elinin altında olduğunda kendine daha sağlıklı öğünler hazırlayabilirsin, böylece daha sağlıklı beslenme ihtimalin yükselir.

yeni yıl hedefleri

Aslında aldığın kararları uygulamada zaman zaman başarısız olmanın ve hedeflerine ulaşamamanın asıl sebebi, hedeflerini günlük alışkanlıklara bölme aşamasını atlamandır. Hem iyi hem de kötü alışkanlıkların ortak iki özelliği bulunur: hatırlatıcılar ve ödüller. Dikkatli baktığında hayatındaki her davranışını tetikleyen ipuçları olduğunu fark edebilirsin. Zihnin bu ipucunu gördüğünde o işin ucundaki ödüle ya da faydaya ulaşmak için belli bir davranış sergiler. Böylece bu davranışlar zamanla otomatik hale gelir, yani bir alışkanlığa dönüşür.

Peki değişimi başlatacak adımlar nedir?

1. Günlük Alışkanlıklarını Listele

Öncelikle her gün yaptıklarını listelemekle işe başlayabilirsin. Bu sandığından zor olabilir çünkü bazı alışkanlıklar rutininle öyle iç içedir ki onları yaptığını fark etmeyebilirsin. Sabah uyandığında ne yaptığından başlayarak gün boyunca tüm alışkanlıklarının bir listesini çıkar. Bu listeyi tamamlamak için üzerinde birkaç gün çalışman gerekebilir. Ardından hangi alışkanlıklarını bir sonraki yılda da korumak istediğine karar ver ve onları seçtiğin bir renkle işaretle. Değiştirmek istediklerin içinse farklı bir renk seç ve onları da bu renkle işaretle.

yeni yıl hedefleri

2. Yeni Alışkanlıklar Belirle

Bir sonraki adımın değiştirmek istediğin alışkanlıklarından yeni bir liste oluşturmak olmalı. Ancak burada aklında tutman gereken çok önemli bir nokta var: Bir alışkanlığın yerine bir yenisini koymadığında aslında hedefine giden yolda bir adım atmamış olursun. İşte bu nedenle değiştirmek istediğin alışkanlıkların yanına onu neyle değiştirebileceğini not et.

3. Bunları Hatırlatıcılarla Destekle

Şimdi bu yeni alışkanlıkları kazanıp hedefine ulaşmak için kendi işini kolaylaştırman gerekiyor. Bunları az önce bahsettiğimiz hatırlatıcılarla desteklemeye başla. Mesela hedefin daha fazla vitamin almak ve bu nedenle sabahları kahve yerine smoothie içmek olsun. Kahve makineni kolayca ulaşamayacağın bir yere kaldır, onun yerine smoothie malzemelerini hazırlayıp tezgahta bırak. Sağlıklı bir öğünle güne başladığında kendini daha iyi hissetmek ödülün olacak.

Erken uyanmayı hedefliyorsan ve yatağa yattığında televizyon izlemek istemiyorsan uzaktan kumandayı başka bir odada bırak ve baş ucuna bir kitap koy.

Yeni yıl hedefin düzenli spor yapmak ise mutlaka akşamdan spor çantanı hazırla. Sabah bu çantayı gördüğünde spora gitmen gerektiğini hatırlayacak ve bahane üretmeden spora gittiğin için gün geçtikçe düzenli spor yapma hedefine ulaşacaksın.

yeni yıl hedefleri

Özetle seni hedeflerine ulaştıracak bu basit formülün üç adımı var, hedefine karar ver ve bunun önündeki bir engel olan alışkanlığı belirle, bu alışkanlığı neyin tetiklediğini sapta ve bunu, yerine koymak istediğin yeni bir alışkanlığın hatırlatıcısı ile değiştir.

Yeni hedeflerinle 2021’de kendini hem fiziksel hem de zihinsel olarak çok daha iyi hissettiğini göreceksin!

yeni yıl hedefleri