yeni alışkanlık kazanma yöntemi

2022’DE YEPYENİ BİR SAYFA AÇ!

Dec 16, 2021 | YAŞAM

Yeni yılda yepyeni ve sağlıklı alışkanlıklar kazanmak için farklı bir yöntem denemeye ne dersin?

Her yılın sonuna yaklaşırken bizi bekleyen yeni yılla ilgili heyecan duyar ve bunu yeni bir başlangıcın sembolü olarak görürüz. Yeni bir başlangıç da, kendi hayatımız için yepyeni bir sayfa açmak için harika bir fırsat demektir ve bu sayfaya eklemek istediklerimiz, gelecek yıl için hedeflerimize dönüşür. Fakat bu kararları aldıktan sonra iş uygulamaya geldiğinde her zaman istediğimiz başarıyı elde edemeyebiliriz. 2022’ye girerken bu kez hedeflediklerine ulaşmak için alışkanıkların nasıl oluştuğunu anlamaya ve farklı bir yöntem denemeye ne dersin?

yeni alışkanlık kazanma yöntemi

Öncelikle şunu unutmaman gerekir, yeni yıl için kendine belirlediğin hedefler anında ulaşılacak şeyler değildir. Seni hedefe götüren şey alışkanlık edinmektir. Örneğin diyelim ki hedefin daha sağlıklı yaşamak. Seni bu hedefe ulaştıracak birçok alışkanlık vardır; sağlıklı beslenmek, düzenli spor yapmak gibi… Aslında aldığın kararları uygulamada başarısız olmanın ve hedeflerine ulaşamamanın ardındaki sebep, onları günlük alışkanlıklara bölmemedir. Örneğin buzdolabını rengarenk ve taze yiyeceklerle doldurduğunda, bunlar elinin altında olur ve kendine daha sağlıklı öğünler hazırlayıp sağlıklı yaşam hedefine adım adım yaklaşabilirsin.

Hayatımızdaki iyi ve kötü alışkanlıkların ortak iki özelliği vardır, bunlar hatırlatıcılar ve ödüllerdir. Dikkat edersen çoğu davranışını tetikleyen hatırlatıcı ipuçları olduğunu fark edeceksin. Zihnimiz o hatırlatıcıyı gördüğünde o işin ucundaki ödüle ya da faydaya ulaşmak için belli bir davranış sergiler. Bu davranışlar ise zamanla istemsiz yaptığımız şeyler haline gelir, diğer bir deyişle bir alışkanlığa dönüşür.

yeni alışkanlık kazanma yöntemi

2022 için kendine koyduğun hedeflerine ulaşabilmen için öncelikle bir gün boyunca yaptıklarını listelemen gerek. Sabah uyandığın andan başlayarak gün boyu yerine getirdiklerinin bir listesini çıkar. Bu listeyi yapmak sandığın kadar kolay olmayabilir, çünkü bazı alışkanlıkların rutininle o kadar iç içedir ki onları yaptığını fark bile etmeyebilirsin. Bu nedenle listen üzerinde birkaç gün harcaman gerekebilir. Listeyi hazır hale getirdiğinde değiştirmek istediğin alışkanlıkları kırmızıyla işaretle. Ardından her birinin yanına onu neyle değiştirebileceğini yaz. Burası işin kilit noktası, çünkü bir alışkanlığın yerine bir yenisini koymadığımız zaman değişikliğe giden yolda herhangi bir adım atmamış oluruz. 

yeni alışkanlık kazanma yöntemi

Bu listeyi biraz önce bahsettiğimiz hatırlatıcı ipuçlarıyla desteklemeye başla. Yani hayatına girmesini istediğin yeni bir alışkanlık için kendinin işini kolaylaştır. Diyelim sabahları kahve yerine sağlıklı bir smoothie içmek istiyorsun. O halde kahve makinesini göremeyeceğin bir yere kaldır ve smoothie malzemelerini akşamdan hazırlayıp mutfak tezgahında bırak. Bunun ödülü, güne sağlıklı bir smoothie ile başlayarak kendini sağlıklı hissetmen olacak. Televizyon izleyip geç yatma alışkanlığından vazgeçmek istiyorsan yatma saatin yaklaşırken uzaktan kumandayı bir başka odada bırak ve yerine bir kitap yerleştir. Bu davranışın ödülü uykunu alıp enerjik bir sabaha uyanman olacak.

Kısacası işin formülü önce değiştirmek istediğin alışkanlığı ve onu neyin tetiklediğini belirlemek. Ardından bu hatırlatıcıyı, edinmek istediğin yeni alışkanlığın hatırlatıcısı ile değiştirmek!