uyku hakkında doğru sanılan yanlışlar

UYKU HAKKINDA DOĞRU SANILAN YANLIŞLAR

Feb 3, 2022 | YAŞAM

Yoğun bir günün ardından yatağına yatıp güzelce uyumanın hayalini kuruyor, ancak uykuya dalamıyorsan doğru olduğunu düşündüğün bazı yanlış bilgiler olabilir.

Uykuya dalamamak stres ve kaygı yarattığı gibi, uykuyla arandaki ilişkiyi de bozduğundan zararlı bir döngüye dönüşebilir. Bunun ardındaki sebep ise doğru olduğuna inandığın bazı yanlış bilgiler olabilir. İşte uykuya dalma ile ilgili problemlerinin önüne geçmek için kaçınman gereken hatalar!

Uyuyamadığında Yatakta Kalmak

Bu kulağa doğru bir fikir gibi geliyor olabilir ancak gece uyanıyor ve tekrar uykuya dalamıyorsan yataktan çıkman daha iyi olacak. Böylece hem daha fazla yorulmanı önleyeceksin hem de beynin yatağı uyanıklıkla bağdaştırmayacak. Eğer 20 dakika gibi bir sürede uykuya geri dönemediysen yataktan çıkman ve tekrar uykun geline kadar beklemen öneriliyor. Bu sırada bir şeyler okuyabilir veya rahatlatıcı müzikler dinleyebilirsin.

uyku hakkında doğru sanılan yanlışlar

Farklı Saatlerde Uyuyup Uyanmak

Hafta içi yeterli uyuyamadıysan hafta sonu geç saatlere kadar uyumak iyi bir çözüm gibi gelebilir. Ancak bu aslında kötü bir karardır. Çünkü vücudumuz sabit bir uyku düzeniyle işlevselliğini maksimuma çıkarır. Yani sirkadiyen ritmini düzenlemek ve böylece daha iyi uyumak için, hafta sonu da dahil, her gün aynı saatte uyanman gerekir.

Gün İçinde Uyumaktan Kaçınmak

Gün içinde, doğru zamanda ve doğru sürede uyuduğun kısa bir uyku, gece uykunu etkilemez. Hatta aksine gece uykuya dalmanı kolaylaştırır, çünkü aşırı yorgunken uyuman genellikle daha zor olur. Eğer vücudunun buna ihtiyaç duyduğunu hissediyorsan örneğin öğleden sonra saat 1 ile 3 arasında, yarım saat boyunca kestirmeyi deneyebilirsin.

uyku hakkında doğru sanılan yanlışlar

8 Saat Uykuya İhtiyacın Olduğunu Düşünmek

Bu bir kuralmış gibi görünse de, uyku ihtiyacı kişiden kişiye değişir. Çoğu kişi için gece 7 ila 9 saat arası uyumak idealdir, ancak bazılarına 3-4 saat uyku da yeterli gelirken bazı kişiler ise 10-12 saatlik bir uykuya ihtiyaç duyar. Sana ne kadar uyku gerektiğini enerji seviyelerine dikkat ederek anlayabilirsin. Eğer yorgun uyanıyorsan ya da kendini uyanık hissetmek için kafeine ihtiyaç duyuyorsan, vücudunun ihtiyacından daha az uyuyorsun anlamına gelebilir.

Uyumaya Çalışmakta Israr Etmek

Uyuyamıyorum diye stres yapmak uykuya dalmayı neredeyse imkansızlaştırır. Düşüncelerinin ve endişelerinin sesini kısıp gevşemek ise uykuya dalmayı sağlar. Uyuyamadığın zamanlarda daha az tepkisel olmayı ve gevşemeye odaklanmayı dene. Meditasyon yapmak bu konuda sana yardımcı olabilir.

uyku hakkında doğru sanılan yanlışlar

Uykuya Sabahtan İtibaren Hazırlanmamak

Genellikle uykunun bir iki saat öncesinden bir rutin oturmaya odaklanılır, elbette bu da önemlidir ancak iyi bir uykuya giden yol gün içinde başlamalıdır. Örneğin uyandığında kahve yerine su içmek ve tercihen egzersiz yaparken 15 dakika gün ışığı almak vücudunun uyku ritmini destekler.