uyku ile spor ilişkisi

SPOR DAHA İYİ UYUMANA YARDIMCI OLABİLİR Mİ?

Jun 16, 2021 | FITNESS

İyi bir uyku kalitesi ile düzenli spor arasında nasıl bir ilişki var?

İyi bir uykunun sağlık için gerekli olduğundan bahsetmeye bile gerek yok. Yapılan bilimsel araştırmaların sonuçları, yetersiz uykunun düşük atletik performansın yanı sıra, obezite ve diğer ciddi hastalık risklerini beraberinde getirdiğini gösteriyor.

Ancak tüm bu risklere rağmen uyku problemleri günümüzün önemli sağlık sorunlarından biri olmayı sürdürüyor. Gerek iş gerek sosyal sorumluluklarını yerine getirmek için uykuyu gözden çıkaran ya da kalitesiz uyuyan birçok insan var.

Kaliteli bir uyku için en sık önerilen çözüm ise spor salonuna gitmek ve daha fazla egzersiz yapmak. Peki spor ile uyku arasında nasıl bir ilişki var?

Aerobik egzersiz uyku kalitesini ve enerjiyi artırır

Uykusuzluk ya da yetersiz uyku kalitesi sorunları yaşayan kişilerin haftada dört kez aerobik egzersiz yapması sonucunda “zayıf uyuyanlardan” “iyi uyuyanlara” geçtikleri araştırmalarla kanıtlandı. Ayrıca, bu gibi kişilerin düzenli egzersizin sonucu olarak gündüz daha az uyku hali ve daha fazla canlılık hissi yaşadığı da araştırmaların sonuçları arasında.

uyku ile spor ilişkisi

Egzersiz uykuya dalmak için gereken süreyi azaltabilir

Orta yoğunlukta aerobik veya HIIT yapan kişilerin uyku alışkanlıklarına bakıldığında, egzersizin uykuya dalma süresinde önemli bir azalmaya neden olduğu bulundu. Başka bir deyişle, egzersiz yapan kişiler çok daha hızlı uykuya dalabiliyor. Uykuya dalma güçlüğü, uykusuzluğun başlıca biçimlerinden biri olduğundan bu çok önemli bir pozitif etki.

uyku ile spor ilişkisi

Orta yoğunluklu aerobik egzersiz, uykusuzlukla ilgili kaygıyı azaltabilir

Uykusuzluk problemi sadece fiziksel ya da sadece psikolojik faktörlerden kaynaklamayabilir. Kimi durumlarda uykusuzluğun ortaya çıkması bu iki tür faktörün birleşimiyle de oluşabilir.

Araştırmalar özellikle orta yoğunlukta aerobik egzersizin uyku öncesi hissedilen kaygıyı azalttığı ve uykusuzluk çeken kişilerde uyku kalitesini iyileştirdiğini ortaya çıkardı.

uyku ile spor ilişkisi

Egzersiz uyku apnesinin şiddetini azaltabilir

Uyku apnesi, kişinin gece boyunca ara sıra nefes alıp vermeye başlamasına neden olan bir durumdur. Bu da horlama ve ciddi şekilde azalmış uyku kalitesi ile sonuçlanır. Uyku apnesi olan kişiler uzun süre uyuduktan sonra bile kendilerini gün boyu bitkin hissederler.

Bazı bilimsel çalışmalar, egzersizin uyku apnesinin etkilerini önemli ölçüde azalttığına ve aynı zamanda gündüz hissedilen uyku hali ve zindelik üzerinde olumlu etkilere sahip olduğuna dair kanıtlar ortaya çıkardı.

Sporla uyku kalitesi arasındaki ilişki çok net görünüyor. Düzenli egzersiz yapmak uykunun uzunluğu ve kalitesi için çok iyi! Geceleri uyumakta zorlanıyorsan veya uyandığında kendini dinlenmiş hissetmiyorsan gün içinde yapacağın uygun bir egzersiz rutini aradığın çözüm olabilir.