yemek neden mutlu eder

YEMEK YEMEK NEDEN MUTLU EDER?

Nov 25, 2021 | BESLENME

Yemek yemenin en basit ihtiyacımız olduğunu biliyoruz. Peki ya verdiği mutluluk? Yemek yerken vücudumuzda neler olduğunu Diyetisyen Ecem Naz Genç anlatıyor.

Günlük hayatta bizi kaygılandıran ve endişelendiren şeylerin varlığı kadar normal bir durum yoktur. Bu trafikte sıkışıp işe geç kalmak da olabilir, sınav öncesi yaşadığımız stres de; mücadele ettiğimiz şeylerin varlığı her gün değişebilir. Zaman zaman daha kötümser, daha endişeli veya daha kaygılı olabiliriz.

Bu noktada vücudun da fizyolojik olarak değiştiğini bilmemiz ve serotonin depolarının azaldığını anlamamız gerek. Serotonin halk tabiriyle mutluluk hormonudur yani bize ‘kendini iyi hisset’ der. İşin özünde serotonin, insanda mutluluk, canlılık ve zindelik hissi veren bir nörotransmitterdir. Bu nedenle mutluluk hormonu olarak bilinir. Eksikliğinde depresif, yorgun ve sıkılgan bir ruh hali görülür. Kısacası, serotonin uzun süreli huzur kaynağımızdır. Azalan serotonin depoları sağlıklı ve organik şekilde doldurulmazsa endişeli hallerimizin devam etmesi muhtemeldir.

yemek neden mutlu eder

Peki serotonin depolarımızı organik ve sağlıklı bir şekilde nasıl dolduracağız? Başta nasıl olacağını değil nasıl olmayacağını anlatmak daha doğru bir giriş olur. İşin biyokimyasına çok girmeden söylemek isterim ki, serotoninin gıdalarla elde edilerek salgılanması kan şekerinin yükselmesine benzer şekilde işler. Yani fast food veya rafine gıdalarla temin edildiğinde anlık olarak bizi çok mutlu eder, fakat kalıcılığı çok kısa olur. Hemen düşüşe geçer.

Bunları serotonin tuzağı gıdalar olarak da adlandırmak doğru olacaktır. Dikkat etmemiz gereken başlıca gıdalar:

• Yüksek fruktozlu mısır şurubu

• Beyaz un

• Şeker

• Hidrojene yağ

• Krem Şanti

• Organik olmayan meyve suları

• Aroma şuruplu kahveler

Yukarıdaki tuzak gıdaların tüketimini azaltmaya gayret etmeliyiz. Eğer elindeki ürünün böyle bir ürün olup olmadığına dair şüpheye düştüysen, etiketini okumalısın.

yemek neden mutlu eder

Serotonin seviyesi ancak ve ancak sağlıklı kaynaklardan alacağımız destekler sayesinde dengelenecektir. Peki nedir bu gıdalar?

• Yaban mersini gibi kırmızı meyvelerin eklendiği sade yoğurt

• Keçi sütü, badem sütü, soya sütü başta olmak üzere süt

• Süzme yoğurt

• Lor peyniri başta olmak üzere peynirlerin hepsi

• Kefir

• Tam tahılların tamamı (arpa, tam tahıllı ekmek, tam buğday ekmeği, keten tohumu, yulaf, kinoa, karabuğday, arpa…)

yemek neden mutlu eder

• Tavuk, hindi başta olmak üzere kızartılmamış protein kaynaklarının hepsi

• Yumurta, soya proteini

• Alabalık, somon, uskumru başta olmak üzere deniz ürünleri

• Fasulye ve türevlerinin hepsi (barbunya, kuru fasulye, maş fasulyesi, nohut, mercimek, tofu, börülce…)

• Antep fıstığı, badem, ayçekirdeği, ceviz, fındık, fıstık ezmesi

• Sebzeler (Türkiye’deki kış sebzelerinin hepsi)

• Meyve grubunun tamamı

• Baharatlar (adaçayı, zerdeçal, zencefil, biberiye, dereotu, karanfil, kekik, kimyon, maydanoz, tarçın, nane, fesleğen)

Gördüğün gibi aslında sağlıklı beslenmeyi alışkanlık haline getirebilmiş bir birey, serotonin yükselten gıdaları tamamını temin edebiliyor, ne büyük şans! Ama huzur, mutluluk dediğimiz zaman iş sadece gıdalarla da bitmiyor.

Peki dikkat etmemiz gereken diğer başlıklar neler?

yemek neden mutlu eder

• Egzersiz: Vücudunun daha fazla serotonin salgılamasını istiyorsan; yoga, pilates gibi sakinleştirici esneme egzersizlerine daha fazla zaman ayır.

• Uyku: Her gece 7-8 saat saat uyumadığında açlık hormonu ghrelinin arttığını biliyor muydun? Aynı şekilde uykudaki dengesizlikler serotonini de etkiler. Bilgisayar, telefon veya televizyon karşısında uyuyakalmamaya dikkat et. Uyandığın ilk dakikalarda gün ışığına çıkıp vücudunun da uyanmasını sağla.

• Güneş: 11:00 ile 16:00 arasında güneşte 20 dakika geçirmek serotonin salınımını artırır.

yemek neden mutlu eder

Yukarıdaki her şey işin mesleki boyutuydu, fakat yine serotoninimizi yükseltecek olan birkaç minik detayı daha paylaşmak isterim 🙂

• Eski albümleri incele.

• Dans et.

• Yürüyüşe git.

• Güzel kokan yemekler yap.

• Kuşları izle.

• Birine kapıyı tut.

• Bulaşıkları yıka.

• Sıcak bir duş al.

• Sevdiğin birine kocaman sarıl.

Yazar: Diyetisyen Ecem Naz Genç