spor sonrası beslenme

HIZLI İYİLEŞMEK İÇİN NASIL BESLENMELİSİN?

Dec 3, 2021 | BESLENME

Antrenmandan hemen sonra ne yediğin ve ne zaman yediğin iyileşme sürecin için çok önemli!

Vücudundaki fiziksel gelişmeyi sağlayan en önemli şey, antrenmandan sonra yaptıklarındır aslında. Dolayısıyla ne kadar yoğun egzersiz yaparsan yap, spor salonundan çıktığın anda doğru adımları izlemezsen bütün çabaların boşa gidebilir.

Zorlu bir antrenmanı bitirdiğinde vücudunun beslenmesi gerekir. Çünkü antrenman sırasında kaslarındaki enerji depoları, yani glikojenler tükenir. Bununla birlikte kas dokusu hasar görür ve ter yoluyla sıvı kaybı da gerçekleşir.

spor sonrası beslenme

Bu nedenle egzersiz sonrasında öncelikle tükenen glikojeni yenilemeye odaklanmalısın. Ayrıca egzersiz sonrası yediklerin, hasar gören kas dokusunu onarmak için protein sentezini uyarmaya ve sıvı dengesini geri kazanmaya da yardımcı olmalı.

Araştırmalar antrenmandan sonra doğru miktarda karbonhidrat ve protein tüketmenin önemini vurguluyor. Bu, kaslarındaki glikojen sentezini en üst düzeye çıkarman, yani kas hücrelerine yeniden enerji yüklemen için mükemmel bir strateji. Ayrıca, egzersizden hemen sonra hem karbonhidrat hem de protein tüketen sporcuların kaslarındaki protein sentezi seviyeleri de yükseliyor. Antrenmandan sonra öğün atlamak ise kas dokusu oluşturmayı veya hasar görmüş dokuyu onarmayı engelliyor.

spor sonrası beslenme

Ne zaman yemek yiyeceğin ise daha çok yaptığın antrenmanın türüne bağlı. Örneğin yoğun bir ağırlık antrenmanından sonra, mümkün olduğunca kısa bir süre içinde 20-30 gram yağsız protein ve 30-40 gram sağlıklı karbonhidrat tüketmen öneriliyor. Daha hafif egzersizler için ise, egzersizden bir saat sonrasına kadar yine aynı oranda dengeli bir yemek yiyebilirsin.

spor sonrası beslenme

Antrenman sonrası karbonhidrat ve protein almaya odaklandığın kadar bol su içmeye de odaklanmalısın. Egzersiz sırasında terle birlikte saatte yaklaşık 0,5-2 litre sıvı kaybedersin. Bu nedenle dehidrasyonu önlemek için fiziksel aktivite sırasında ve sonrasında bol miktarda su içmelisin.