sağlıklı bir bünye için beslenme

SAĞLIKLI BİR BÜNYE İÇİN BESLENME İPUÇLARI

Nov 18, 2021 | BESLENME

Diyetisyen Ecem Naz Genç, kanser riskini azaltmak için beslenmende nelere dikkat etmen gerektiğini açıklıyor.

Beslenme ve kanser vakaları arasındaki ilişki hakkında yapılan bilimsel araştırmalar, daha iyi diyetsel seçimler yapılsaydı dünya çapında yüz binlerce vakanın önlenebileceğini söylüyor. Yani beslenme bu konuda da bu kadar kritik bir rol oynuyor. Elbette diyette doğru ayarlamalar yapabilmek için hangi yiyeceklerin hangi kanserlerle savaşan besinleri içerdiğini bilmemiz gerekiyor. Yani tabağında ne olduğuna dikkat etmelisin çünkü vakaların büyük çoğunluğu kötü diyetle bağlantılı!

Gündelik hayatta tabaklarımızda sıkça yer verdiğimiz doymuş ve trans yağlar bu hastalığın en önemli nedenleri arasında. Doymuş yağlar, hayvansal yiyeceklerde özellikle kırmızı ette ve hayvansal yağlarda bulunuyor. Trans yağ ise bitkisel yağların hidrojene edilerek sıvıdan katı forma dönüştürülmesiyle üretiliyor, margarini buna bir örnek olarak verebiliriz. Eğer beslenmemize dikkat etmezsek, bu yağların hücre zarına verdikleri zarar, hücreleri istilacılara karşı savunmasız bırakıyor. Bu nedenle günde 10 gramdan fazla doymuş tüketmemeye özen göstermelisin.

sağlıklı bir bünye için beslenme

Günlük kalori miktarının yaklaşık %20’sini yağlara ayırman yeterli olur. Yağ tercihini ise zeytinyağından yana kullanmalısın çünkü araştırmalar, onu hayvansal yağlara göre fazla tüketen ülkelerde göğüs ve bağırsak kanseri vaka sayılarının daha az olduğunu ortaya çıkardı.

Düşük yağlı protein kaynağı olan beyaz et, yumurta ve balık tüketimini artırmalı ve her gün kırmızı et yememelisin. Ayrıca yiyecekleri kızartmak yerine, haşlama, ızgara veya fırında pişirme yöntemlerini tercih etmelisin. Etiket okumada dikkatli olmalısın, çünkü paketli kurabiyelerde, krakerlerde veya ekmeklerde gizli yağlar bulunabilir.

sağlıklı bir bünye için beslenme

Bir parça kereviz yediğinde veya elmayı ısırdığında hazmedilmeyen fakat yiyeceğin vazgeçilmez parçası olan lifi yemiş olursun. Düşük miktarda lif tüketmek birçok tıbbi problemi beraberinde getirebiliyor. Bol lifli yiyecek tüketen insanların kanserle karşılaşma riski ise düşüyor. Lifi; sebze, meyve, hububat, kahvaltılık tahıl ve kabuklu yemişlerde bulabilirsin.

Ve son tavsiye flavonoidler. Flavonoid, meyve, sebze, tahıl, çay ve şarapta bolca bulunan kansere karşı çok güçlü doğal bir grup madde. Flavonoid yediğin çoğu sebze ve meyvelerdeki parlak renklerden sorumlu. Flavonoidler ayrıca en önemli antioksidanlardan ve kanser savaşçılarından biri olan C vitaminin tam olarak emilimi için de gerekli. Bolca tükettiğinden emin olmak için yemeklerine soğan ve sarımsak ekleyebilirsin.

sağlıklı bir bünye için beslenme

Her gün salata, gün aşırı sebze yemeği sofranda mutlaka bulunsun. Meyve ve sebzeleri çeşitlendirerek tüketmelisin. Kahvaltılık tahılının üstüne taze minik meyveler serpiştirebilirsin. Ayrıca sebzeleri garnitür olarak kullanma alışkanlığını ikiye katlayabilirsin, haşlanmış patatesin yanına brokoli de eklemek gibi!

Yazar: Diyetisyen Ecem Naz Genç