besin filizlendirme

MUTFAKTA YENİ TREND: BESİN FİLİZLENDİRME

Sep 9, 2021 | BESLENME

Tahılları ve baklagilleri filizlendirerek tüketmenin faydaları nelerdir biliyor musun?

Son dönemlerde popüler sağlıklı beslenme yöntemlerinden biri de filizlendirme. Aslında filizlendirme işlemi, çocukken hepimizin yaptığı ıslak pamuk kullanarak fasulye çimlendirme deneyinin neredeyse aynısı. Bugün ise bu yöntem özellikle de vegan ve vejeteryan beslenenlerin giderek daha fazla uyguladığı bir teknik haline geldi.

besin filizlendirme

Filizlendirme Nedir?

Çimlendirme olarak da bilinen filizlendirme, tohumların, tahılların, kabuklu yemişlerin veya baklagillerin sindirilebilirliğini ve besin değerini artırmak için kullanılan yaygın bir uygulama. Bu işlem sayesinde besinlerin dokusu değişiyor ve taze bir lezzet kazanıyorlar.

Filizlendirme Nasıl Yapılır?

Filizlendirmek istediğin besini iyice yıkadıktan sonra kapağına birkaç delik açtığın temiz bir kavanozun yaklaşık yarısına gelecek kadar doldur. Ardından üzerlerini birkaç santim geçecek kadar su ekle. Güneş ışığı görmeyen, mümkünse serin bir yerde bir gece boyunca beklet.

Ertesi gün suyu tamamen süzüp kavanozun üzerine bir tülbent ört. Tohumların hep nemli kalması için tülbenti ara sıra ıslatarak birkaç gün bekle. Bu sırada tohumları günde iki defa sudan geçirip tekrar süzmeyi unutma.

Farklı baklagil ya da tahılların farklı filizlenme süreleri olduğundan, filizler yaklaşık 1 cm boyutuna gelene kadar bekle, ardından güzelce sudan geçirip süz ve buzdolabında beklettiğin filizlenmiş tohumları 2-3 gün içinde tüket.

besin filizlendirme

Hangi Besinler Filizlendirilir?

Biraz önce de bahsettiğimiz gibi, tüm kabuklu baklagilleri, tahılları ve ay çekirdeği, kabak çekirdeği gibi tohumları filizlendirebilirsin. Burada önemli olan nokta bunların pişirme ya da herhangi bir kimyasal işlemden geçmemiş olması.

Filizlendirmenin Faydaları Nelerdir?

Baklagillerin, tahılların ve tohumların zaten sağlığa olan faydaları çok fazla. Fakat bazen bu tür besinlerin sindirimi zor olabiliyor. İşte filizlendirmenin en büyük avantajlarından biri bu besinlerin sindirimini kolaylaştırması. Filizlenmemiş baklagil ya da tohumlarda fosfor yer alır bu da sindirimi zorlaştıran bir maddedir. Bu besinler filizlenirken depolanan bu fosfor ortadan kalktığı için sindirilmeleri de kolaylaşmış olur. Ayrıca, bu filizler bol bol A, B, C, D ve E vitamini de içerdiklerinden bağışıklık sistemini güçlendirmede de çok faydalılardır. Filizlendirilmiş besinlerin bir diğer faydası da senin kendini daha uzun süre tok hissetmeni sağlamalarıdır.

besin filizlendirme

Filizlendirdiğin Besinleri Nerelerde Kullanabilirsin?

Gittiğin restoranların menülerinde filizlendirilmiş ürünlerin kullanıldığı salata ve hatta burger gibi ürünlere sen de mutlaka denk gelmişsindir. Bu besinlerin en iyi özelliklerinden biri de diyetine kolayca ekleyebileceğin şekilde çok yönlü olmalarıdır. Filizlendirdiğin baklagil, tahıl ya da tohumları çorbalarda ve soslarda pişirerek salatalarında ise çiğ olarak kullanabilirsin.