ideal yağ tüketimi

İDEAL YAĞ TÜKETİMİ NASIL OLMALI?

Mar 13, 2022 | BESLENME

Yağ tüketimi hakkında beslenme bilimi ne öneriyor? Diyetisyen Ecem Naz Genç dünya literatürlerinin ortak görüşlerini FitBlog için derledi.  

Geçtiğimiz sene, Public Health Collaboration (İngiltere Organizasyonu), ‘İngilizler için Sağlıklı Yeme ve Kilo Verme Rehberi’ni yayınladı. İngiltere’de her dört kişiden birinin obez olduğunu belirten bu rehber, yağ tüketimi konusunda alışılagelmiş söylemlerden farklı şeyler söylediği için de dikkat çekti.

Rehber, besinlerin toplam veya doymuş yağ içeriğini dikkate almak yerine, besinlerin genel etkilerine odaklanılması gerektiğini savunuyor. Aynı zamanda diyetle alınan toplam enerjinin yarısının mutlaka karbonhidratlardan alınmasını, geri kalan yarısının ise yağ ve protein olarak paylaştırılmasını öneriyor.

ideal yağ tüketimi

Destekleyici argümanlarıyla Dünya Sağlık Örgütü (WHO) de enerji alımı ve harcanması arasında bir denge sağlanması gerektiğini söylüyor. Yağ alımının diyetin %30’unu aşmamasını ve diyette doymuş yağ yerine doymamış yağların tercih edilmesini öneriyor.

Çok önemli bir bilgi olarak eklemek isterim ki, Dünya Sağlık Örgütü, basit şeker alımının beslenmenizin %10’unu aşmadığı takdirde bir sorun teşkil etmediğini de belirtiyor. Avrupa Gıda Güvenliği Otoritesi (EFSA) ise, çocuk ve yetişkinlerde karbonhidrat alımının, beslenmenin toplam enerjisinin %45-60’ını, yağ alımının ise %20-35’ini aşmamasını ve WHO’nun önerilerine benzer olarak doymuş yağlar yerine doymamış yağların tercih edilmesini öneriyor.

ideal yağ tüketimi

Margarin, palm yağı, kırmızı et, sakatat, kümes hayvanlarının derisi ve tereyağı doymuş yağlara örnek iken; zeytin, fındık, fıstık, kanola, mısır özü, kabak çekirdeği, ceviz, balık yağı gibi yağlar doymamış yağ ürünleridir.

ideal yağ tüketimi

Tüm dünya literatürünün yağ hakkındaki görüşlerini bir araya getirip gözümüzde sağlıklı bir tabak canlandırmak istersek, tabağın yarısında karbonhidrat kaynakları, %25-30’unda yağ kaynakları, %20-25’inde ise protein kaynakları yer almalı. 

Yazar: Diyetisyen Ecem Naz Genç