glütensiz beslenme

GLÜTENSİZ BESLENME: DENEMEYE DEĞER Mİ?

Dec 30, 2020 | BESLENME

Son dönemin trendlerinden glütensiz beslenmenin faydalarını ve uygularken nelere dikkat etmen gerektiğini biliyor musun?

Glütensiz beslenme trendi son yıllarda çok sayıda kişi tarafından denenmeye başlandı. Market raflarında birçok glütensiz ürüne rastlarken yemek tariflerinde de glütensiz seçenekler artıyor. Yapılan bilimsel çalışmalar glütensiz beslenmenin çölyak hastalığının tek tedavisi olduğunu gösterse de, sağlıklı insanlar da bu özel beslenme tarzını daha sık tercih etmeye başladı.

Glütensiz beslenmenin sağlık açısından faydaları var ancak her özel diyette olduğu gibi glütensiz beslenmeyi uygularken de dikkat etmen gereken bazı noktalar bulunuyor.

Glütensiz beslenmenin faydaları nedir?

Kansızlığı önler

Arpa, buğday ve çavdar gibi ürünlerde bulunan glüten sindirilmesi zor bir protein grubudur. Bu nedenle glütensiz beslenirsen sindirimi kolaylaştırır ve vücudunun demirin emilimini artırabilirsin. Bu da uzun vadede demir eksikliği olan kişilerde kansızlığın önlenmesine yardımcı olur.

Ödemi azaltır

Vücudumuz, aldığımız her 1 gram karbonhidrat için 1 gram su tutar. Glütensiz beslenme ile birlikte karbonhidrat alımını sınırlayabilir bu sayede vücudunun tuttuğu suyu, yani ödemi azaltabilirsin.

Vitamin ve minerallerin emilimini sağlar

Eğer bağırsak florası glüten nedeniyle bozulmuşsa, normalde bağırsaklarda emilen birçok vitamin ve mineralin emilmesi zorlaşır. Bu da vitamin ve mineral eksikliğine yol açar. Bağırsak florasının onarılmasına katkı sağlayan glütensiz beslenme, böylece mineral ve vitamin emiliminin artmasına yardımcı olur.

glütensiz beslenme

Glütensiz beslenme kilo verdirir mi?

Glütensiz beslenme ile ilgili yapılan hatalardan en önemlisi bu diyetin kilo vermek için uygulanması. Evet, karbonhidrat tüketimini sınırladığından glütensiz beslenerek kilo verebilirsin. Ancak bilinçsizce uygulanan glütensiz beslenme seni daha fazla hayvansal gıdaya veya doymuş yağ içeren ambalajlı glütensiz ürünlere yönlendirebilir. Bu da kalp hastalığı riskini artıran bir durumdur. Ayrıca tam tahıl tüketmediğinden meyve şekerine veya yüksek glisemik indeksli mısır ve patates gibi gıdalara yönelebileceğinden bu da kan şekeri dengeni bozup diyabet hastalığı riskini artırır.

glütensiz beslenme

Glütensiz beslenmeyi denemeli misin?

Uzmanlar glüteni sindirmekle ilgili herhangi bir problem yaşamayan sağlıklı kişilerin glütensiz beslenmelerinin şart değil, bir tercih olduğunu söylüyor. Glütensiz beslenme şeklini bilinçli bir biçimde uyguladığında az önce saydığımız faydaları deneyimlemen mümkün. Ancak uzmanlar bu beslenme şeklinin kilo vermek için kullanılmasını önermiyorlar.