gıda israfını önlemek

GIDA İSRAFINI ÖNLEMEK İÇİN 5 PRATİK YÖNTEM

Mar 12, 2021 | BESLENME

Gıda israfını önlemek için evde alabileceğin basit ama etkili önlemler…

Besin israfı birçoğumuzun tahmin ettiğinden çok daha büyük bir sorun. Dünyada üretilen gıdaların neredeyse üçte biri çeşitli nedenlerle atılıyor. Yenilebilir gıdaların bu israfı büyük miktarda suyu da israf ediyor, çünkü her yıl tarım için kullanılan suyun % 24’ü gıda atıklarıyla kaybediliyor. Ayrıca çöpe atılan yiyecekler çürüyerek metan gazı ürettiğinden iklim değişikliğinde de etkisi bulunuyor.

Evet ne yazık ki gezegenimizde büyük miktarda bir besin israfı gerçekleşiyor ancak bunun önüne geçmek için atılan her küçük adım bile değerli. Evde besin israfını azaltmanın, yeniden kullanmanın ve geri dönüştürmenin birçok yöntemi var.

Şimdi listeleyeceğimiz pratik ipuçları ile daha az besin israf edebilir ve böylece hem çevre üzerindeki olumsuz etkini azaltabilir hem de para ve zamandan tasarruf edebilirsin.

gıda israfını önlemek

1. Alışverişini Akıllıca Yap

Birçoğumuz ihtiyaç duyduğumuzdan daha fazla yiyecek satın alma eğiliminde olabiliyoruz. Toplu olarak satın almak kimi zaman daha avantajlı görünse de araştırmalar bu alışveriş yönteminin daha fazla gıda israfına yol açtığını gösteriyor. Bu nedenle markete daha sık aralıklarla gitmen ve daha fazlasını satın almadan önce evdeki bozulabilecek tüm yiyecekleri tüketmen çözüm olabilir.

Besin israfına neden olan bir başka şey de bize dayatılan mükemmeliyetçilik. Göze “çirkin” görünen meyve ve sebzeler ile göze kusursuz görünen ürünler aslında tat ve besleyicilik bakımından denkler. Marketler üreticilerden yalnızca kusursuz ürünleri satın alarak tonlarca gıdanın israf edilmesine yol açıyor. Biraz kusurlu ürünleri seçerek veya daha iyisi doğrudan üreticilerden alarak bu israfı biraz olsun önleyebilirsin.

2. Besinleri Doğru Şekilde Sakla

Meyve ve sebzeleri nasıl saklayacağını bilmemek ürünlerin çürüyerek çöpe gitmesine neden oluyor. Örneğin patates, domates, sarımsak, salatalık ve soğanı mutlaka oda sıcaklığında tutulmalısın. Ayrıca muz, avokado, domates, kavun, şeftali ve yeşil soğan gibi bazı meyve ve sebzeler, buzdolabındaki diğer gıdaların bozulmasını hızlandırıyor. Bu yiyecekleri patates, elma, yeşil yapraklı sebzeler, kırmızı meyveler ve biber gibi besinlerden uzak tutman iyi olur.

Uygun besinleri dondurmayı veya salamura ya da turşu olarak saklamayı da uzun süre bozulmalarını önlemenin yöntemleri olarak sayabiliriz.

gıda israfını önlemek

3. Mümkünse Besinleri Kabuklarıyla Tüket

Yemek hazırlarken genellikle meyvelerin ve sebzelerin kabuklarını soyarız. Ancak aslında pek çok besleyici madde gıdaların kabuklarının hemen altında bulunuyor. Örneğin elma kabuklarında bol miktarda lif, vitamin, mineral ve antioksidan var. Patates, havuç, salatalık, mango ve patlıcanların kabukları da besleyicidir ve yenilebilir.

4. Sebzelerin Saplarını Atma

Ispanak ve pazı gibi yeşilliklerin sapları lif ve besinlerle dolu olduğundan onları smoothie’lerine ekleyip bu faydalarını deneyimleyebilirsin. Aynı şekilde olgunlaşmış muzları ve doğranmış brokoli saplarını da kullanabilirsin.

Sebze sapları ve kabuklarını değerlendirmenin bir diğer yolu da yemeklerine hem besleyicilik hem de lezzet katacak sebze suyu yapmak. Sebzelerin sap, kabuk gibi artıkları ile defne, taze kekik gibi aromatik otları bir miktar zeytinyağı ile soteleyip ardından üzerine su ekle ve kaynatarak leziz bir sebze suyu haline getirebilirsin.

gıda israfını önlemek

5. Kahve Telvelerini Değerlendir

Eğer güne kahvesiz başlayamıyorsan çok fazla kahve telvesi üretiyor olmalısın. Bu telveleri atmak yerine onları değerlendirebileceğin farklı yöntemler bulunuyor. Örneğin kahve telvesin bitkiler için mükemmel bir gübre ve ayrıca saksılara ya da bahçeye serptiğinde harika bir doğal sivrisinek kovucu görevi de görüyor.

Ayrıca yine kahve telvelerini biraz şeker ve zeytinyağı ile karıştırarak, hem bazı cilt bakım ürünlerinde bulunan zararlı kimyasallardan arınmış hem de canlandırıcı bir vücut peelingi hazırlayabilirsin.