fonksiyonel beslenme

FONKSİYONEL BESLENME REHBERİ

Feb 5, 2021 | BESLENME

Tüm vücudunun sağlığı için kişiye özel bir yaklaşıma sahip fonksiyonel beslenmeyi deneyebilirsin.

Hedeflerin için doğru diyeti bulmak çok kolay değildir, çünkü hangi beslenme şeklinin en iyi olduğu konusunda birçok fikir vardır. Aslında her insanın farklı bir metabolizması, genetik yapısı, sağlık geçmişi ve hedefleri olduğundan herkese uyan tek bir diyet planı diye bir şey yoktur. İşte fonksiyonel beslenme bu aşamada devreye girer.

Fonksiyonel Beslenme Nedir?

Fonksiyonel beslenme, sadece belirgin semptomların tedavisinden daha fazlasını içeren fonksiyonel tıbba benzer. Tıpkı bir fonksiyonel tıp doktorunun büyük resme baktığı ve bir sağlık sorununun temel nedenini belirlemek için vücudu bir bütün olarak değerlendirdiği gibi, fonksiyonel beslenmenin bakış açısı da benzerdir.

Fonksiyonel tıp, tedavinin yanı sıra sorunları önleme üzerine odaklanır, fonksiyonel beslenme de aynı şekilde çalışır ve bu konunun uzmanları, her bir bireyi normdan farklı bir bakış açısıyla değerlendirir.

fonksiyonel beslenme

Geleneksel beslenmede, besin piramidi, kalori sayma, düşük yağlı ya da yüksek yağlı beslenme gibi çeşitli yöntemler bulunurken fonksiyonel beslenme, vücudun en iyi şekilde çalışmasına yardımcı olmak için, her bir bireyin beslenmesini kişiselleştirmeye odaklanır.

Fonksiyonel Beslenmenin Faydaları

Diyelim ki bir sağlık sorunun var. Bu, vücudunun sana bir şeylerin yanlış olduğunu bir semptom yaratarak iletme şeklidir. Örneğin beslenmendeki bir yetersizlik, karşına yorgunluk hissi veya egzersiz sonrası daha yavaş iyileşme olarak çıkabilir.

Fonksiyonel beslenme uzmanları, sadece bu semptomu yok etmeye çalışmak yerine semptomun neden var olduğunu inceler, altta yatan dengesizliğin nerede oluştuğunu değerlendirir ve semptomların çözülmesi için vücudun kendini doğal olarak nasıl onaracağını belirler.

fonksiyonel beslenme

Örneğin geleneksel beslenme, aşırı şişkinlikten şikayet eden birine muhtemelen daha az turpgil ve baklagil yemesini tavsiye edecektir. Fonksiyonel beslenme ise farklı bir yaklaşım sergiler. Besin duyarlılığı olup olmadığı, yeterince mide asidi üretilip üretilmediği, bağırsağın florasının ne kadar dengeli olduğu gibi farklı konuları inceler. Rahatsızlığın birçok olası nedeni vardır. Bu nedenle bu incelemeyi yapmak ve ardından kişisel bir diyet reçetesi oluşturmak, birine brokoliyi azaltmasını söylemekten daha kapsamlı ve bireyseldir.

Fonksiyonel beslenmeden faydalanmak için mutlaka bir sağlık problemin olmasına da gerek yok elbette. Belki performansını iyileştirmek ya da daha iyi uyumak veya ailende yaygın olan bir sağlık sorunuyla karşılaşma riskini azaltmak istiyorsun, o halde fonksiyonel beslenmeyi deneyebilirsin.

Fonksiyonel Beslenmenin İki Temel Kuralı

1. Herkese uyan tek bir diyet yoktur

Fonksiyonel beslenmede iki kişiye aynı diyet verilmediği gibi, sana şu anda yarayan beslenme gelecekte işine yaramayabilir. Çünkü yaşlandıkça beslenme ihtiyaçların değişebilir ve vücudunun en iyi şekilde çalışmasına yardımcı olacak başka bir diyet programına ihtiyacın olabilir.

fonksiyonel beslenme

2. Gerçek gıdalar iyileştirir

İşlenmiş gıdalar değerli mineraller ve besinler içermez, bunun yerine doymuş yağ, tuz, şeker ve yapay renklendirici gibi sağlıksız içeriklerle doludur. Bunlar da enflamasyon veya farklı sağlık sorunlarına neden olabilir. Kısacası ne kadar fazla işlenmemiş besin tüketirsen o kadar sağlıklı olursun.

Fonksiyonel beslenme uzmanları ayrıca, bitki bazlı besinleri diyetinin temel dayanağı haline getirmeyi de öneriyor. Çünkü yalnızca bitkilerden alabileceğin pek çok besin maddesi bulunur. Yine de bu doğrudan vegan olman gerektiği anlamına gelmiyor. Farklı renklerde besinleri tüketmen, diyetini çeşitlendirmen ve yerel yetiştirilmiş mevsimlik gıdaları tercih etmen beslenmenden en fazla faydayı elde etmeni sağlayacak.

Privacy Preference Center