farkındalıklı beslenme

FARKINDALIKLI BESLENMENİN 5 KURALI

Feb 18, 2021 | BESLENME

Duygularını değil bedenini dinlediğin farkındalıklı beslenme ile yemek düzenini çok daha sağlıklı bir hale getirebilirsin. 

Farkındalıklı beslenmeyi özetle, yeme alışkanlıkların üzerinde kontrol sahibi olmana yardımcı olan bir teknik olarak açıklayabiliriz. Farkındalıklı beslenmenin temeli bir Budist kavramı olan mindfulness’a, yani farkındalığa dayanıyor. Farkındalık, duygularını, düşüncelerini ve bedensel hislerini sakince kabul edip şimdiki ana odaklanmak demek.

Bu ilkeler farkındalıklı beslenme için de geçerli. Bu sana ne yiyeceğini söyleyen bir beslenme programından çok, yediklerini nasıl tüketeceğini öğreten bir pratik. Çünkü hepimizin farkında olarak ya da olmayarak sahip olduğu yeme alışkanlıklarımız olabiliyor. Örneğin televizyon karşısındayken mutlaka bir şeyler atıştırma mecburiyeti hissetmek ya da stresliyken kendimizi tatlıya vermek gibi… Mindful beslenme işte burada devreye girerek sana davranışların, düşüncelerin, duyguların ve motivasyonların hakkında farkındalık kazandırıyor. Mindful eating’in, yani farkındalıklı beslemenin kilo vermeyi kolaylaştırma, aşırı yemeyi azaltma ve kendini daha iyi hissetmene yardımcı olma gibi faydaları bulunuyor.

İşte farkındalıklı beslenmeye başlamak için uygulayabileceğin beş adım.

1. Vücudun ile beynin senkronize olmalı

Vücut, doyma sinyalini beyinden yaklaşık 20 dakika sonra alır, bu yüzden genellikle bilinçsizce bir şekilde ihtiyacımızdan fazla yeriz. Ancak yavaşlarsan, vücuduna beynini yakalama ve doğru miktarda yemek için sinyalleri duyma şansı verebilirsin. Yavaşlamanın basit yolları arasında yemek yemek için oturmak, her bir ısırığı 25 kez veya daha fazla çiğnemek, çatalını lokmalar arasında bırakmak gibi davranışları sayabiliriz.

farkındalıklı beslenme

2. Vücudunun açlık sinyallerini tanı

Çoğunlukla önce zihnimizi dinleriz, ancak farkındalık uygulaması bize önce bedenimize dönersek kendimizi daha iyi keşfedebileceğimizi söyler. Stres, üzüntü, hayal kırıklığı, yalnızlık ve hatta can sıkıntısı gibi, her birimiz için farklı olabilecek duygusal sinyaller aldığında, doğrudan yemek yemek yerine, önce bedenini dinleyebilirsin. Çünkü çoğu zaman bize yemek yememizi söyleyen bedenimiz değil zihnimizdir ve biz de onu dinleriz. Vücudunun açlık sinyallerini derinlemesine dinle ve duygusal açlığını tetikleyen unsurları keşfet. Böylece ikisini birbirinden ayırabilirsin.

farkındalıklı beslenme

3. Yeme planını farkındalıkla oluştur

Farkındalıklı beslenmenin önündeki en büyük engellerden biri de yemeklerimizi ve atıştırmalıklarımızı planlı olarak düşünmek yerine, rastgele zamanlarda mutfağa gidip bulduklarımızı yemektir. Ancak tutarlı zamanlarda ve yerlerde yemek, beden sağlığın, ruh halin ve uyku düzenin için çok önemlidir. Bir masada oturmak, direkt kaptan değil bir tabak veya kaseden yemek gibi basit alışkanlıklar bu konuda sana yardımcı olacaktır.

Farkındalıklı bir mutfağa sahip olmak, mutfak alanını organize etmek anlamına gelir, böylece kendini sağlıklı beslenmeye daha kolay teşvik edebilirsin. Örneğin sağlıklı yiyeceklerin görünür olduğundan emin ol, çünkü elimizin altındaki yiyecekleri tüketme eğilimimiz daha yüksektir.

4. Yediklerinle daha derin bir bağlantı kur

Günümüzde çok büyük bir çoğunluğumuz tükettiğimiz yiyeceklerimizden kopuk bir hale geldik. Genellikle bir gıdanın süpermarket raflarına nereden geldiğini düşünmüyoruz. Aslında bu bir kayıp, çünkü yemek yemek bizi doğaya ve birbirimize daha derinden bağlamak için büyük bir fırsattır.

Yediğin yemeğin tabağına ulaşmasını sağlayan tüm insanları, yani onu hazırlayan kişiyi (bu kendin de olabilir), raflarda stoklayanları, ham malzemeleri ekip hasat edenleri düşündüğünde kendini daha minnettar hissedeceksin. Bunun gibi bir farkındalıkla, gıdalarında sadece kendin için değil tüm gezegen için daha sürdürülebilir ve daha sağlıklı seçimler yapmaya başlayabilirsin.

farkındalıklı beslenme

5. Yemek yerken anda ol

Yemek yerken başka şeylerle ilgilenmek vücudunun ihtiyaçlarını ve isteklerini derinlemesine dinleyememene sebep olur. Dikkatin dağıldığında, vücudunun besinler ve diğer ihtiyaçlarla ilgili sinyallerini duyman zorlaşır. Bir sonraki yemeğinde, tek bir işi yapmayı ve televizyon ya da telefon gibi dikkat dağıtıcılar olmadan, sadece o yemeği paylaştığın ve sohbet ettiğin kişilerin tadını çıkararak yemeyi dene.