diyet hataları

DİYETTE YAPILAN 5 ÖNEMLİ HATA

Sep 16, 2020 | BESLENME

Kilo vermeye çalışan kişilerin en sık yaptığı 5 diyet hatası Diyetisyen Ali Dereli’nin yazısında.

Kilo vermek bilinçli, istikrarlı ve özverili olmayı gerektiren bir süreçtir. Bu sürece giren bazı kişiler kulaktan dolma bazı bilgilerle daha hızlı kilo verebileceğini düşünse de bu vücuduna ve bünyene faydadan çok zarar verir. Diyetisyen Ali Dereli, diyette en sık yapılan 5 hatayı açıklıyor ve bunların yerine hangi sağlıklı alışkanlıkları yerleştirmen gerektiğini anlatıyor.

Diyeti başlayıp biten bir şey olarak düşünmek

Sonu gelecek bir şeymiş gibi başladığın her diyet programı bitiminden sonra tekrar başa dönmen ile sonuçlanır. Buna literatürde Yo-Yo diyet adı verilir, yani sürekli kilo alıp verme ile sonuçlanan bir kısır döngü. Araştırmalar kilo kaybından sonra tekrar aldığın kiloların kalp krizi riskini yükselttiğini söylüyor. Diyetin, kaçamaklarınla, sağlıklı/sağlıksız tercihlerinle, öğün saatlerin ve sıklığı ile öğreneceğin ve hayatının tümüne yerleştireceğin bir olgu olmalı. Diyetine sakın bir gün bitecek diyerek başlama. 

Az kalorili beslenmek veya aç kalmak

Vücudun doğru çalışabilmek için yeterli enerji ve besin öğelerine ihtiyaç duyar. Yetersiz enerji aldığında vücudun bu eksiği tamamlayabilmek adına uzun dönemde seni haddinden fazla zorlar. Başa çıkamayacağın açlık atakları, sonrasında seni daha fazla yemeye yönlendirebilir. Bunun yanı sıra, eksik aldığın her besin öğesi vücudunda bazı aksaklıklara sebep olabilir. Az kalori ile yaptığın diyet programı sonrasında belki seni çok mutlu edecek bir kilo kaybı yaşarsın, fakat 1 sene sonra tekrar kilo vermek istediğinde işler senin için daha zor olabilir. Bütün bunlarla birlikte, özellikle kadınlarda sıklıkla yaşanan kıtlık sendromu sonucunda, düşük kalorili beslediğin vücudun kendini korumaya alır ve kilo kaybı yaşayamazsın. Bu sefer daha da düşük kalorili bir diyete başvurabilirsin. Bu durum seni içinden çıkılmaz, sağlıksız bir döngüye sokabilir. Lütfen 1000 kalorinin altındaki bir diyeti yapma.

diyet hataları

Spor yapmadan diyet yapmak

Bu belki de en sık yapılan diyet hatalarının başında geliyor. Şimdi spor yapmaya hazır değilim, biraz kilo vereyim daha rahat yaparım, bu ağırlık ile çok zor spor yapmam gibi bahaneleri aklından çıkar. Bütün bu aklından geçenler doğru olabilir, 120 kilo birinin bir anda yüksek performanslı bir spora başlaması eklemlerine zarar verebilir. Ama bahsettiğim şey sadece birazcık hareket. 10 dakika, 15 dakika, 1 saat, sadece yürüyüş, biraz yüzme sana ne iyi geliyorsa… Kilo kaybında tek başına diyetin etkisi %30, tek başına egzersizin etkisi %10, ikisi birleştiğinde etki %95. Diyet programına başladığın gün ve hatta ondan bir iki gün önce egzersize başlamalısın. Bu diyetine, motivasyonuna, kilo kaybına, kısacası sana çok iyi gelecek emin ol. 

Tek tip beslenmek

Bu daha en başından diyetine hata ile başlaman anlamına gelir. Bir diyetin başarılı olabilmesi için olmazsa olmaz olan şeylerin başında iyi bir bağırsak florası ve sindirim sistemi gelir. Bağırsak florasını oluşturun milyarlarca bakteri bulunur. Trilyonlarca bağırsak işçisinin her birinin görevi birbirinden farklıdır. Bazıları karbonhidratlar ile uğraşır, bazıları proteinlerle, kimisi vitaminler, kimileri de mineraller ile. Vücuduna verdiğiniz tek tip besin hep aynı işçilerin çalışmasını, diğerlerinin yan gelip yatmasını sağlar ve anlayacağın bağırsaklarının tembelleşmesine sebep olur. Tembel, bozuk, sağlıklı çalışmayan bir bağırsak, diyetinde hedefin ne ise bu sonuca ulaşmanı epey zorlaştıracaktır. Tek tip beslenmenin sebep olduğu oluşan yetersiz beslenmeyi söylemiyorum bile.

diyet hataları

Diyetini bozmaktan korkmak

Beslenme programının dışında bir şey tüketmen demek, diyetinden vazgeçmen anlamına gelmez. Pazartesi başladığın diyet Salı günü her şey yolunda bir şekilde devam ederken, Çarşamba gününe muhteşem girdiğinde, öğlen bir arkadaşının yapacağı ikram veya bir yemek daveti ile bozulmaz. Eğer bozulduğunu düşünürsen bu durum seni Perşembe günü daha savunmasız hale getirir ve arkadaşını beklemeden bir de bakmışsın ki kendine bir şey ısmarlıyorsun. Bütün bu sürecin sonunda Cuma akşamı geldiğinde, “Bu hafta zaten gitti, Pazartesi günü tekrar başlayayım” dersin. Robot değilsin, sosyal bir varlıksın, yani mutlaka kaçamakların olacak. Yaptığın büyük ya da küçük bir hatanın seni diyetinden uzaklaştırmasına izin verme. Ve hatta bu hatalara diyetinin bir parçası gibi davran böylece diyetinden hiç çıkmadan yolunuza devam edebilirsin.

Yazar: Diyetisyen Ali Dereli