dukan diyeti

ARTILARI VE EKSİLERİYLE DUKAN DİYETİ

Feb 26, 2021 | BESLENME

Yağ yakarak kilo verdirmeye odaklanan Dukan diyetinin avantajlarını ve dezavantajlarını biliyor musun?

Dukan diyeti, 1970’lerde Fransız bir doktor olan Dr. Pierre Dukan tarafından oluşturulmuş, düşük karbonhidratlı, yüksek proteinli ve kilo vermeye odaklanan bir beslenme programı. Dukan diyetinin temelinde ‘aç olunduğunda kilo verilmez’ fikri yatıyor. Diyetin ana teorisi ise karbonhidrat alımını sınırlayarak vücudu yağ yakmaya zorlaması.

Dukan Diyetinin Dört Aşaması

Dukan diyeti dört aşama içeriyor: atak, seyir, güçlendirme ve dengeleme. İlk iki aşama kilo vermeye, diğer ikisi ise kiloyu korumaya odaklanıyor.

dukan diyeti

Atak Aşaması

Dukan Diyetinin ilk aşaması kişinin ne kadar kilo vermesi gerektiğine bağlı olarak iki ila yedi gün sürüyor. Atak aşaması sırasında sınırsız yağsız protein, yani yağsız sığır eti ve beyaz et, deniz ürünleri ve yumurtanın yanı sıra, sınırlı miktarda az yağlı süt, az miktarda zeytinyağı ve günde 1,5 yemek kaşığı yulaf kepeği yenebiliyor. Diyette buna “Saf Protein” günleri deniliyor. Ayrıca günde altı ila sekiz bardak su içilmesi tavsiye ediliyor.

Seyir Aşaması

Bu aşama diyetin 2. ile 8. günü arasında başlayabilir ve bir yıla kadar sürebilir. Bu aşama sırasında, atak aşamasındaki yiyecekler yenmeye devam ediliyor ama, yanlarına bu kez yeşil yapraklı sebzeler, brokoli, karnabahar, biber, salatalık ve mantar gibi besinler de ekleniyor. Bir gün sadece yağsız protein, bir sonraki gün yine yağsız protein kaynağı ile nişasta içermeyen sebze şeklinde dönüşümlü besleniliyor. Ayrıca yulaf kepeği de günde 2 yemek kaşığına çıkıyor.

dukan diyeti

Güçlendirme Aşaması

Dukan diyetinde “gerçek kilo” adı verilen kiloya ulaşıldığında, güçlendirme aşaması başlıyor. Bu sürenin uzunluğu, kaybedilen kiloya bağlı olarak değişiyor; verilen her 450 gram için 5 gün sürdürülüyor.

Bu aşama sırasında, daha önceki iki aşamadaki besinler yenmeye devam ediliyor ve diyete küçük porsiyonlarda meyve, ekmek, nişasta, peynir, gibi farklı besinler ekleniyor. Ayrıca yulaf kepeği tüketimi de günde 2,5 yemek kaşığına çıkıyor. Her hafta bir günün ise “Saf Protein” gününe ayrılması gerekiyor.

Dengeleme Aşaması

Bu son aşama kilo korumaya odaklanıyor ve süresiz bir şekilde devam ediyor. Dengeleme aşaması sırasında güçlendirme aşamasının kuralları takip ediliyor, ancak kilo sabit kaldığı sürece kurallar gevşetilebiliyor.

Dukan Diyeti Zararlı Mı?

Dukan diyetini uygulayarak dilediği kiloya erişmekte başarılı olan birçok kişi var. Öte yandan bu diyeti sağlıksız bularak eleştiren uzmanların sayısı da hiç az değil.  

Dukan Diyetinin Artıları

Dukan diyeti hızlı kilo kaybı için etkili bir diyet ve “gerçek kilo” konseptiyle sürdürülebilir kilo kaybı için gerçekçi beklentiler belirliyor. Ek olarak sınırsız miktarda yağsız protein sağladığı için doyurucu da bir beslenme programı. Diyetin ayrıca, uzun bir güçlendirme aşaması olduğundan bu uzun süreli ve sağlıklı bir biçimde kilo korumasını sağlamaya yardımcı oluyor. Vücut yağ kaybını sürdürmeye direnme eğiliminde olduğu için kiloyu sabit tutmaya odaklanan bu süre, vücut ağırlığının istenen seviyede kalmasını sağlıyor. 

dukan diyeti

Dukan Diyetinin Eksileri

Dukan diyeti ile ilgili en önemli eleştiri, çeşitli besinleri kısıtladığı için yeterli beslenmeyi zorlaştırması. Kilo verme aşamasındaki günlerin yaklaşık yarısı saf protein tüketiminden oluştuğu ve sebze tüketimine izin verilmediği için, pek çok vitamin, mineral ve bitkisel besin ihtiyacı eksik kalabiliyor. Dukan beslenme programının kronik böbrek hastalığı riskini artırdığı ve kardiyovasküler sağlığı kötüleştirebileceği de söyleniyor.

Bu diyet bazı çelişkili yaklaşımları da beraberinde getiriyor. Örneğin, sebzeler düşük nişastalı çeşitlerle sınırlı tutuluyor, ancak şeker ve karbonhidrat bakımından daha yüksek olan yağsız süt ürünlerine izin veriliyor.  

Ayrıca Dukan diyeti gibi yüksek proteinli diyetlerin çevre üzerindeki etkisine dair de endişeler bulunuyor. Çünkü bitki temelli diyetler Dukan’ın aksine, daha az gaz emisyonu üreten ve hayvancılığa göre gezegen üzerinde daha az olumsuz etkiye sahip olan besinlere ağırlık veriyor.