Akdeniz diyeti

AKDENİZ DİYETİ: HEM TANIDIK HEM SAĞLIKLI

Jul 25, 2021 | BESLENME

Sürdürülebilir ve sağlıklı bir beslenme şekli olan Akdeniz diyeti hangi gıdaları içeriyor?

Günümüzde, sağlıklı beslenmek bazen karmaşık diyet reçetelerini uygulamak, süper gıdalar gibi her zaman kolay ulaşılamayan besinleri tüketmek ya da beslenme düzenini neredeyse tamamen değiştirmek olarak algılanabiliyor. Oysa geriye dönüp baktığımızda, sağlıklı beslenmenin aslında geleneklerden gelen bir alışkanlık olduğunu görebiliriz. Bizim gibi Akdeniz ülkelerinin geleneksel yemek kültüründen gelen Akdeniz diyeti bunun harika bir örneği.

Akdeniz diyeti kavramı, 1960’larda İtalya ve Yunanistan gibi ülkelerde insanların yediği geleneksel yiyeceklere dayanıyor. Araştırmalar, bu tarz beslenen insanların son derece sağlıklı olduğunu ve birçok hastalığa yakalanma risklerinin de düşük olduğunu gösteriyor. Ayrıca farklı bilimsel çalışmalar Akdeniz diyetinin kilo kaybını da sağlayabileceğini gösteriyor.

Akdeniz diyeti

Akdeniz Diyetinin 4 Temel Prensibi

• Bol bol tüket: Sebzeler, meyveler, kuru yemişler, baklagiller, kepekli tahıllar, ekmekler, taze otlar, baharatlar, balık, deniz ürünleri ve sızma zeytinyağı.

• Ölçülü şekilde tüket: Beyaz et, yumurta, peynir ve yoğurt.

• Nadiren tüket: Kırmızı et.

• Uzak dur: Şekerle tatlandırılmış içecekler, ilave şekerler, işlenmiş etler, rafine tahıllar, rafine yağlar ve diğer yüksek oranda işlenmiş gıdalar.

Akdeniz Diyeti Listesi

Şimdi Akdeniz diyeti listesinde yer alan sağlıklı gıdalara biraz daha yakından bakalım…

• Zeytinyağı: Akdeniz mutfağı dendiğinde akla ilk gelen zeytinyağı bu diyetin başrolünde. Hem antioksidan hem de antienflamatuar özelliğe sahip bir doymamış yağ olan saf zeytinyağı salatalarda ve yemeklerde sık sık kullanılıyor.

Akdeniz diyeti

• Taze sebze ve meyveler: Tıpkı ülkemizde olduğu gibi tüm Akdeniz çevresinde de sebze ve meyveler bol bol yetişiyor. Akdeniz diyeti de bu gıdaların faydalarını ve lezzetlerini sunuyor. Vitamin deposu sebze ve meyveler çoğunlukla çiğ ya da az pişmiş olarak tüketiliyor.

• Balık: Akdeniz diyetinde haftada birkaç kez taze balık tüketilmesi öneriliyor. Balıkları pişirme şekli ise kızartma değil ızgara ya da zeytinyağında hafifçe soteleme şeklinde olmalı.

Akdeniz diyeti

• Tam tahıllı karbonhidratlar: Klasik İtalyan mutfağında olduğu gibi, Akdeniz diyeti de makarna ekmek içeriyor. Ancak tahmin edeceğin üzere ekmek ve makarnayı tam tahıllı olanlardan seçmen gerekiyor.

• Kuru yemişler: Badem, kaju, ceviz gibi sağlıklı kuru yemişleri atıştırmalık olarak tercih edebilirsin.

• Baharatlar: Akdeniz diyetinin altın kurallarından biri yemeklerde tuz kullanmak yerine onları çeşitli baharatlarla lezzetlendirmek.