uykunun önemi

Spor İçin Uyku Mu, Uyku İçin Spor Mu?

Spor ve uyku arasındaki bağın ne kadar güçlü olduğunu biliyor musun?

Bir insan tüm hayatının yaklaşık üçte birini uykuda geçiriyor. Kaliteli bir uyku, daha sağlıklı bir hayat için nefes almak ve beslenmek kadar önemli.

Uyku hayatımızın üçte birini oluştursa da çoğumuz onun önemini yeterince bilmiyoruz. Uyku, beynimiz ve vücudumuzun yeniden yapılandığı bir dönem. Uyuduğumuzda vücudumuzdaki kanın 1/5’i beyni besliyor, beyin öğrenilen bilgileri hafızaya kaydediyor, uzun süreli hafızası güçleniyor. Uyuduğumuzda beynimizde biriken toksik maddeler de atılıyor.

Peki sporun uyku ile ne gibi bir bağlantısı var? Spor kasları gererek, yorarak ve eski kas hücrelerini yıkarak uykuya olan ihtiyacı tetikliyor. Eğer profesyonel veya amatör olarak sporla ilgilenen biriysen daha uzun bir uyku ihtiyacı hissetmen son derece doğal.

Insomnia gibi yaygın uyku bozuklukları günlük yaşam için olumsuz etkilere sahip. Çünkü yetersiz ve kalitesiz uyku metabolizmaya zarar veriyor. Insomnia tedavisinde en çok kullanılan yöntem farmakolojik olanlar olsa da bunların da uzun vadede zararlı yan etkileri bulunuyor.

uykunun önemi

İlaçların dışında bu gibi uyku bozukluklarını tedavi etmek için farklı yöntemler de bulunuyor. Örneğin düzenli egzersiz yapmanın uyku bozukluklarını iyileştirici etkisi tespit edildi. Aerobik ya da direnç egzersizleri yetişkinlerdeki uyku bozukluklarını tedavi ediyor ve bu tip egzersiz programlarını düzenli olarak uygulayan yetişkinlerin uyku kalitesi artıyor. Bu da ilaç kullanımının azalmasını sağlıyor.

Uyku ve egzersiz arasındaki bağın ne denli güçlü olduğu birçok bilimsel araştırma ile kanıtlandığına göre sen de hem uyku hem de spor düzenine aynı özeni göstermeyi ihmal etme!

Yazar: Onur Kotan – MACFit İsfanbul