İleri Yaşlarda Egzersizin Önemi

Spor, yalnızca güzel karın kaslarına ya da hayalindeki kalçalara sahip olman için değil, ileri yaşlarda da çok daha dinç ve dinamik bir yaşam sürmen için çok önemli.

Yaşlanma süreci, doğumla başlayan biyolojik bir olaylar zinciri, bu sürecin son basamağı ise ileri yaş olarak isimlendiriliyor. Yaşlanma organizmanın geriye dönüşü olmayan bir şekilde yıpranması ve çalışmasının bozulmaya başlaması demek. Elbette bu süreci etkileyen farklı faktörler var; bunlar arasında kişinin genetiği, fiziksel aktivite düzeyi, sağlığı ve çevresel durumlar sayılabilir. Genetik faktörlerin değiştirilemez olduğu inancı var olsa da, son yıllarda, fiziksel aktivitenin genetik üzerinde etkili olabildiği ifade ediliyor. Bu nedenle 70 yaşında olup yatağından çıkmayan bireylerin yanı sıra, 90 yaşında ama hala dinç ve aktif olan insanlarla da karşılaşmak mümkün.

Uzun Yaşam Mı, Kaliteli Yaşam Mı?

Kimi bireyler için çok uzun yaşamaktansa ‘kaliteli yaşam’ daha önemli, ancak aslında her ikisi de mümkün! İleri yaştaki bireyler için kaliteli yaşam, günlük ihtiyaçlarını yardım almadan görebilmek ve mümkün olduğunca aktif bir yaşam sürebilmek demek. Yaşın ilerlemesi ile vücutta fizyolojik olarak olumsuz değişiklikler meydana geliyor ve bu duruma kronik hastalıkların da eşlik etmesi sonucu kaliteli yaşam sürmek zor bir hal alıyor. Ancak yaşlanma nedeniyle gerileyen vücut fonksiyonları düzenli egzersizle gelişebiliyor.

İleri Yaşlarda Egzersiz Yapmanın Yararları

İleri yaş döneminde spor yapmak hayatına ne gibi artılar katıyor?

  • Eklem hareket açıklığını ve esnekliğini artırır
  • Kas gücünü ve dayanıklılığını artırır
  • Kalp, damar ve solunum sistemi fonksiyonlarını geliştirir
  • Kemik mineral yoğunluğundaki azalmaları önler
  • Denge ve koordinasyon gibi fiziksel özellikleri geliştirerek düşme riskini azaltır
  • Günlük aktivitelerde ihtiyaç duyulan enerji ve motivasyonu sağlar
  • Sosyal ortamlara katılma fırsatı yaratır
  • Ruhsal açıdan iyi olma halini sağlayarak mutlu hissettirir

Kişiye Özel Egzersiz Reçetesi ve Önemi

Tüm bireylerde olduğu gibi, ileri yaştaki bireylerde de fizyolojik ve psikolojik iyilik hali egzersizle sağlanıyor.

İleri yaştaki bireye ait egzersiz programları mutlaka kişiye özel olmalı. Yaşam değişikliklerini içermeli, bireyin mevcut hastalıklarına, hayat tarzına uygun olmalı ve birey tarafından onaylanmalı. Kolay anlaşılabilmesi için yazılı ve görsel materyallerle zenginleştirilmeli, kişisel programların yanı sıra grup programlarını da içermeli. Bu özel bir program belirlenirken öncelikli amaç risklerin azaltılması ve hatta ortadan kaldırılabilmesi olmalı. Bu nedenle en ideal süreç, egzersiz öncesi genel bir değerlendirmenin yapılması, riskli durumların tespit edilmesi ve bireyin de onayıyla kişiye özel bir program oluşturulması şeklinde gelişmeli.

Bütün bu egzersiz öncesi değerlendirmeler yapıldıktan sonra, oluşturulacak egzersiz reçetesi şunları içermeli:

  • Kişinin sağlık hikayesi,
  • Kişisel hedefler,
  • Egzersiz özellikleri,
  • Özellikli egzersiz gereksinimleri,
  • Yapılması gereken yaşam tarzı değişiklikleri,
  • Reçetelendirilen egzersiz türüne yönelik ısınma, egzersiz yoğunluğu, egzersiz tipi, süresi ve sıklığı bilgisi

İleri yaşlarda her gün esnekliğini, her ay kuvvetini, her yıl dayanıklılığını kaybetmek istemiyorsan egzersiz yapmalısın! Seçim senin…

Yazar: Yamaç Dikmen, Personal Trainer