Fonksiyonel Antrenmanın 13 Faydası

Spor yapmanın faydalarını görmek için saatlerce antrenman yapmana gerek yok. Sadece 30 dakika süren fonksiyonel antrenmanlarla hemen tanışmaya ne dersin?

Hedeflediğimiz ve hayal ettiğimiz görünümü elde edebilmek için disiplinli bir şekilde spor yapmaya ve aynı zamanda sağlıklı beslenmeye dikkat ediyoruz. Ancak çoğumuzun aklında şu soru oluyor, “Amacıma en kısa zamanda ve en sağlıklı şekilde nasıl ulaşabilirim?” Rutin antrenman programlarına baktığımızda, genellikle yağ oranını düşürmek isteyenlerin koşu bandında 1-2 saat koştuklarını, kas kütlesinde artış hedefleyenlerin sadece kuvvet antrenmanına odaklandıklarını görüyoruz. Bazılarıysa her ikisini kombin edip amacına ulaşmaya çalışıyor.

Peki, hem ilk defa spor yapacakların hem de fitness seviyesi yüksek bireylerin hedeflerine, minimum sakatlık riski ile, kısa zaman içinde ulaşmalarını sağlayabilecek bir antrenman tekniği yok mu? Tabii ki var: Fonksiyonel Antrenman. Üstelik bu antrenman metodunda bir saat koşu bandında koşman, saatlerce ağır kiloların altına girmen gerekmiyor.

Fonksiyonel antrenman, vücudun işlevsellik kazanmasını amaçlayan, bütün vücudu çalıştıracak hareketleri kapsayan ve bunları değişik amaçlarla peş peşe yaptıran, farklı yoğunluktaki ve süredeki hareketlerden oluşan bir antrenman disiplini.

Bu antrenmanın faydalarını şöyle sıralayabiliriz:

  1. Günlük faaliyetleri kolaylaştırır.
  2. Vücudun genel işlevini iyileştirir.
  3. Yaralanma ve düşme riskini azaltır.
  4. Diyabet riskini düşürür.
  5. Eşgüdüm, denge ve istikrarı geliştirir.
  6. Esnekliği ve hareket aralığını arttırır.
  7. Stabilizan kaslardaki gücü geliştirir.
  8. Dayanıklılık kazandırır.
  9. Metabolizma hızını arttırır.
  10. Vücut duruşunu geliştirir.
  11. Obeziteyi önlemeye yardımcı olur.
  12. Denge kaybı, esneklik, motor becerileri ve gücü gibi yaşlanmanın bazı olumsuz yönlerinden korunmaya yardımcı olur.
  13. Artrit ağrısı, sırt ağrısı, boyun ağrısı ve diz problemlerini azaltmaya yardımcı olur.

Fonksiyonel ve dairesel antrenman için vücut ağırlığını kullanacağın ve dumbell, bar gibi serbest ağırlıkların çoğunlukta olduğu hareketleri seçmen seni amacına daha hızlı yaklaştıracak.

Seçtiğin 5 hareketli bir dairesel antrenmanda fitness seviyene göre şu süreleri izlemen gerekiyor;

  • Yeni başlayanlar: 20 saniye yüklen – 40 saniye dinlen
  • Orta seviye: 30 saniye yüklen – 30 saniye dinlen
  • İleri seviye: 40 saniye yüklen – 20 saniye dinlen
  • Üst seviye (Sporcu): 1 dakika yüklen – dinlenmek yok!

Yüklenme, o hareketi dinlenmeden yapacağın süre anlamına geliyor. Yüklenme sürelerini kendi seviyene göre değiştirebilir ve farklılaştırabilirsin. 5 hareket seçtiysen, antrenmanın 30 dakika sürmesi için 6 tur dönüş yapman gerekli. Herhangi bir sağlık problemin varsa profesyonel birinden destek alman senin için çok daha yararlı olacak. Yapacağın her antrenman öncesi ve sonrasında ısınmayı, esneklik çalışmalarını da sakın ihmal etme. Bu antrenman tekniğini kullanarak yağ oranını düşürebilir, kas kütleni ve en önemlisi dayanıklılığını arttırabilir, sakatlık riskini en aza indirebilirsin.

Hedeflerine ulaşmak için asla pes etme!

Yazar: Kaan Koca, MACFit Buyaka